Thursday, December 2, 2010

BERKORBAN @ TERKORBAN?

pengorbanan menuntut ketaatan, kesabaran & kesungguhan...

Lambat sedikit post saya tentang pengorbanan...sempena hari raya korban yg lepas...tapi pengorbanan itu bila2 saja...insyaAllah, sedikit perkongsian serba kurang dari saya...

Semalam saya dan sahabat2 berbincang pasal pengorbanan...panjang juga ceritanya...saya just menulis kesimpulannya...kita kena latih otak kita ni utk berfikir...berfikir...dan berfikir...berfikir dalam erti mengembalikan segala pemikiran itu kepada Pencipta kita...baru la terjawab tanpa ada penafian...kerana segalanya BENAR...jika BENAR2 meyakini...

Pengorbanan tu apa???

ermmm...cuba tanya diri sendiri...

kenapa pengorbanan???sebab baru lepas makan daging Hari Raya Korban???huhu...

or sebab hari raya korban, selalu diingatkan tentang kisah Nabi Ibrahim a.s dan Nabi Ismail a.s...

tapi...apa pengorbanan kita???

Apa pengorbanan terbesar yg pernah kita lakukan???

pengorbanan terbesar tidak semestinya membawa perubahan kepada masyarakat or negara...tapi mulakanlah dgn diri sendiri...

tapi utk jawab soalan ni, kena tau apa maksud pengorbanan dulu...

maksud pengorbanan yg saya tulis ni bukan dari kamus dewan edisi terbaru or lama...
pengorbanan yang dimaksudkan adalah kesediaan meninggalkan sesuatu yang disukai utk benda yg lebih tinggi darjatnya...

contohnya, berkorban meninggalkan jahiliyyah yang ada dalam diri kita dan berubah kepada yang lebih baik...bukan suatu perkara yang senang dan disukai...tapi Allah suka dan Allah pandang usaha kita itu...

mungkin iman kita tidaklah sehebat iman para Nabi...tapi pengorbanan itu dituntut utk perubahan @ hijrah...pengorbanan juga sangat menuntut kesabaran dan ketaatan...

ya, kesabaran dan ketaatan kunci untuk berkorban...satu lagi, sungguh2...

kenapa saya kata sungguh2??sebabnya jika x sungguh2 berkorban kita yang 'terkorban'...

'terkorban'??? terkorban dalam karat2 jahiliyyah yang tidak mampu dihakis...

insyaAllah, sesama fikirkan, apakah pengorbanan yang pernah dan akan kita buat???
saya juga masih terus berfikir, sebab susah nak dijawab saat ditanya sahabat saya...jawablah dalam diri kita sendiri...kerana kita tahu, apa yang kita mahu...pasti dan pasti...DIA Maha Tahu...

x nak kah kita dgn janji2 Allah utk orang2 yang beriman...janji itu sangat pasti...jom perbanyakan tadabbur Al-quran, utk cari tahu apa yang Allah firmankan dalam Kalam Nya...

berusahalah...sekiranya tidak ada pengorbanan, tidak akan ada kemenangan...

berusahalah dan terus pacukan doa...kerana usaha kita yang Allah hitung...dan segala hasilnya berada dalam Pengetahuan dan Kuasa Allah 'azza wa jalla...

No comments: