Tuesday, April 16, 2013

Memangkah untuk syariat


Hanya gambar hiasan...tiada kaitan antara hidup dan mati...
memang akan pilih Malaysia...Malaysia yg ikut syariat Allah...insyaAllah...


Assalamualaikum...

Makin hangat bahang PRU 13....kan? ke x rasa apa2...ermmmm....

Hangat n panas betul...sampai dah x leh nak tgok TV...panas ja...huhu...

tp mgkn ada yg rasa sejuk beku ja dgn isu ini...n mungkin juga ada yg rasa suam2 ja...

Politik?? apa tu?
bila cakap pasal politik, apa yg terlintas adalah pemerintahan. dalam pemerintahan mesti ada pemimpin. pemimpin yg akan susun satu sistem utk memerintah. jadi..nak cakapnya, PEMIMPIN adalah satu unsur penting dalam POLITIK.

Mari kita jadi masyarakat yg berfikiran kritikal dan matang...instead of jadi orang yang rasa ok ja...ya ok ja, sbb kita blh p sekolah dan university, x da orang tembak kita..boleh makan kat kedai mana2 yg kita suka...boleh lepak2 kt shopping kompleks. Itu ja ka hidup kita??

bukan nak jadi pengkritik jalanan...cuma pandangan kecil saya seorang orang muda...gurlppp muda lg ka?...tp as muslim, we have to know what islam and Allah state about it. apa yg ok? apa yg x ok? jom kita tengok apa kenyataan islam tentang politik.

Wujudkah politik dalam islam?
Jawapannya YA
Dalam Riyadhus Solihin, Bab 78, bertajuk " Arahan kpd pemerintah supaya berlemah lembut kepada rakyat, memberi nasihat serta kasih sayang kepada mereka, jangan mengelabui dan bersikap keras pada mereka, juga jangan lalai tentang kemaslahatan mereka, jangan lupa mengurus mereka ataupun apa-apa yg menjadi hajat kepentingan mereka."

hmmm..panjangkan tajuknya...saya tidak bercadang utk menghurai hadith di dalam tajuk ini dgn panjang lebar...insyaAllah kita sesama baca n buat rujukan...cuma saya sangat tertarik dgn satu hadith ni...

Dalam riwayat Imam Muslim juga disebutkan: 
"Tiada seorang amir - pemimpin - yang menguasai urusan pemerintahan kaum Muslimin, kemudian ia tidak bersungguh-sungguh memberikan kemanfaatan kepada mereka, juga tidak memberikan nasihat pada mereka - yakni mengusahakan mana-mana yang baik dan menolak mana-mana yang tidak baik, melainkan pemimpin itu tidak akan masuk syurga beserta mereka yang di-pimpinnya itu."

MasyaAllah....jadinya ada satu tanggungjawab yg besar untuk dijalankan as pemimpin.

Seterusnya, dalam kitab yg sama,
Bab 79, Pemerintah yg Adil.
Bab 80, Wajibnya Mentaati Pada Penguasa Pemerintahan Dalam Perkara-perkara Bukan Kemaksiatan Dan Haramnya Mentaati Mereka Dalam Urusan Kemaksiatan
Bab 81, Melarang Meminta labatan Memegang Pemerintahan, Memilih Meninggalkan Kekuasaan Jikalau Tidak Ditentukan Untuk Itu Atau Kerana Ada Hajat - Kepentingan – Padanya.

Cukuplah tajuknya untuk sesama kita rujuk dan cari.

Apa kata Al Quran tentang kepimpinan?
[Al Baqarah, 2: 124]
“ Dan (ingatlah) ketika Nabi Ibrahim diuji oleh Tuhannya dgn beberapa kalimah (suruhan dan larangan), maka Nabi Ibrahim pun menyempurnakannya. (Setelah itu) Allah berfirman: “ Sesungguhnya Aku melantikmu menjadi imam (pemimpin ikutan) bagi umat manusia”. Nabi Ibrahim pun memohon dgn berkata. “ (Ya TuhanKu!) Jadikanlah juga (apalah jua kiranya) dari keturunanku (pemimpin-pemimpin ikutan)”. Allah berfirman: (permohonanmu diterima, tetapi janjiKu ini tidak akan didapati oleh orang-orang yg zalim.”

Allah tidak terima orang yg zalim menjadi pemimpin. Ketetapan Allah tentang kepimpinan hanya utk orang yg tidak zalim.

Antara ciri pemimpin dari Allah adalah tidak zalim.

Zalim tu apa? Zalim bermaksud tidak meletakkan sesuatu pada bukan tempatnya.

Letak pemimpin yg tidak layak di tempat itu.. Maka zalimlah jgk. so ada jgk tanggungjawab memilih pemimpin.

Menurut ibn katsir, ayat tadi tidak khusus pada Nabi Ibrahim, tetapi utk kita semua.

Apa yg zalim di Malaysia?
Pertama yg memang obvious, zalim syariat: perkara mungkar berleluasa, mungkar besar, arak judi konsert pergaulan bebas. Allah larang tapi ada pihak menggalakkan. Isytihar negara islam, tp mungkar besar berleluasa.

Kedua, rakyat disuap material sahaja, seolah2 rakyat ini lapar duit dan kebendaan semata. Sedangkan rakyat dan ummah sangat perlukan didikan rohani. Lihatlah disekeliling kita, bagaimana remaja? pelajar sekolah? Mereka ini pemimpin masa hadapan.

Ketiga, zalim korupsi. Masalah paling besar. Rasuah wang di sana sini.

Banyak lagi perkara yang tidak disebut. Bagaimana dgn ekonomi, perundangan, pendidikan?

Allah redha x, if macam ni?

Ya Allah, bantulah kami.

[Al hajj, 22: 41]
“Iaitu mereka (umat Islam) yang jika kami berikan mereka kekuasaan memerintah di bumi nescaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat, dan mereka menyuruh berbuat kebaikan serta melarang dari melakukan kejahatan dan perkara yang mungkar, Dan (ingatlah) bagi Allah jualah kesudahan segala urusan.”

Tegakkan solat, bukan sekadar pemimpin itu solat, tp sehinggalah system solat. Contohnya, system pekerjaan, di mana pekerja solat lewat, x blh solat dlm waktu bekerja, kena qadha solat...hurmm???

Nak share dalam satu peperangan, Perang Perca Kain, (zatur riqa), sahabat2 naik unta dan kena share, sampai kaki pecah, terkeluar kuku, dan balut dgn kain. Turun arahan dari Allah, disyariatkan solat khauf, mksdnya kena solat walaupun dalam perang.

Nak cakapnya, sahabat2 berperang pun kena solat, kita ni keja biasa saja, yg blh tinggalkan sekejap kerja kita tu. Pemimpin perlu la buat system yg ikut syariat. Pekerja yg ikut syariat betul2 sudah tentu pekerja yg amanah dan baik. insyaAllah

Zakat, Alhamdulillah kita ada system zakat, tp mgkn perlu perbaiki system pengagihan.

Tegakkan yg makruf dan banteras yg mungkar. Ini kerja besar. Pemimpin memang perlu lakukan ini dan bina system utk buat apa yg Allah suruh ni.

Uthman bin Affan, dasar ayat ini diturunkan utk kami, jadi nak tau macam mana, lihatlah kami. (x dapat nak cari dr mana dtg ayat, ni dr sebuah talk)

Demokrasi !
Maksudnya, peluang utk berada di parlimen.
PRU memang x sempurna, tp ada peluang. Ada kesempatan. Perjuangan itu x pernah perfect. Kena faham seerah betul2.

Perjanjian Hudaibiyah
Amat kagum dgn kejujuran Rasulullah saw dalam nak melaksanakan janji dan tidak pernah khianati kpd persetujuan yg dibuat. Masa tu, tahun ke enam hijrah. Ali bin Abi talib yang mencatat perjanjian ini. Orang Quraisy tidak puas hati (as usual dan sangat terkenal dr awal terus menerus nak memerangi islam). Mereka x puas hati dan minta padam perkataan Ar Rahman dan Ar Rahim selepas perkataan Allah yg Ali catatkan. Sahabat2 x setuju, tp Nabi saw minta Ali padam.

Ramai juga sahabat tidak bersetuju dengan isi perjanjian tersebut yang dimeterai antara Nabi s.a.w dengan kaum Quraish. Suhail bin ‘Amr mewakili pihak Quraish bagi memeterai perjanjian tersebut. Antara isi perjanjian yang dipersetujui ialah sesiapa dalam kalangan Quraish yang pergi kepada pihak Muhammad (kaum muslimin di Madinah) tanpa keizinan keluarganya hendaklah dipulangkan kepada pihak Quraish. Sesiapa dalam kalangan mereka yang bersama Muhammad yang pergi kepada pihak Quraish, tidak dipulangkan kepada pihak Muhammad’. (Isi perjanjian ini disebut dalam pelbagai riwayat dari al-Bukhari, Muslim, Ahmad, al-Baihaqi dll).

Nabi s.a.w telah bersetuju dengan kandungan perjanjian ini.

Kerana Nabi s.a.w melihat ada peluang, di mana dalam perjanjian itu, ada perjanjian genjatan senjata selama 10 tahun, means x boleh berperang dalam masa 10 tahun.

Scenario di atas, tidak sempurna, tp Rasulullah s.a.w still berada di tengah2 keadaan itu dan melihat peluang dan kesempatan yg boleh dimanfaatkan. 10 tahun, masa utk memahamkan masyarakat tentang apa itu islam.

Tidak dilupa, Rasulullah saw pernah mintak tolong khidmat non muslim.

Jadi,
As rakyat Malaysia yg cintakan negara ini, marilah kita lakukan sesuatu dgn aman (bak kata sorang tu). Aman lah kan, just keluar pegi memangkah. Pangkah apa? Undi adalah rahsia. Huhu...memangkah utk syariat...

Berilah sedikit tenaga dan usaha kita utk mencari peluang dan kesempatan untuk menegakkan syariat Allah di muka bumi ini.

Ingatlah hidup kita di dunia ini, tiada lain, hanya utk redha Allah. Jadi nak buat apa utk cari redha Allah. X kiralah kita ni orang kecil or orang besar.

Pandangan kecil saya, dari apa yg saya faham dan catatkan dari sebuah perkongsian seorang orang besar.

No comments: