Wednesday, March 28, 2012

Iman itu tidak seperti Bunga Plastik !

kembali...


Assalamualaikum...
Alhamdulillah thumma alhamdulillah...Allah sentiasa memberikan nikmat n kasih sayang kpd hamba Nya setiap hari...buktinya dapat dilihat setiap saat dan di mana-mana sahaja...subhanallah...thank u Allah...

i'm back...back from where? xda la mana2...just its been more than 4 months that i have not been blogging...rindu rasanya...ada benda nak tulis, tp perlu masa yg best utk tulis...boleh ke macam tu?




T . I . M . E


Masa yg kamu ada...ia utk apa?

Cakap pasal masa, sgt takut sebenarnya...

Mari kita renung firman Allah dalam Surah Al 'asr, ayat 1 - 3...Surah ini pendek ja...tp sudah cukup buat menggetarkan hati orang-orang beriman...oo surah ni x cita pun psl hari kiamat, tp cukup menggetarkan jiwa dan penuh makna...berkisar masa, keimanan dan nilai keimanan dalam kehidupan...nampak macam benda kecik, tapi besar nilainya sebenarnya...setiap hari kita lalui itu, masa...pernah fikir x, Allah bagi masa 24 jam utk apa?

Mari kita beriman dgn surah masa ini...

Adakah masa yg kita ada ni, kita gunakan utk mengerjakan kebajikan? saling menasihati utk kebenaran dan saling menasihati utk kesabaran? menyampaikan islam itu? berapa minit agaknya dalam hidup kita sehari? 
Masa yg kita ada, kita guna utk fikir tentang apa? 
Masa yg kita ada, apa yg kita cakap? apa yg kita dgr? apa yg kita lihat?

Banyak benda boleh kita tanya pada diri berkait psl masa ja...

Sungguh benar firman Allah...
1: Demi masa
2: Sungguh, manusia berada dalam kerugian
3: kecuali orang-orang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati utk kebenaran dan saling menasihati utk kesabaran

Inilah iman dalam islam

Amal soleh, mengerjakan kebajikan dan saling menasihati utk kebenaran adalah buah tabi'i dan iman, dan secara auto bermula saat bertapaknya iman dalam hati manusia. ia satu hakikat iman yg dinamis. Sebaik sahaja ia bertapak dalam hati manusia ia terus bergerak menonjolkan zatnya keluar dalam bentuk amalan yang soleh. Inilah iman dalam Islam.

Iman tidak beku tanpa bergerak, tidak tinggal tersembunyi tanpa menjelma dalam satu bentuk harakat yang hidup di luar tubuh seseorang Mu'min. 

Tidak seperti Bunga plastik !

Jika iman itu tidak bergerak, maka ia adalah suatu iman yang palsu atau suatu iman yang mati. Ia sama dengan bunga yang tidak berbau. Macam bunga plastik, ia mati dan tidak berbau. Iman tidak sama sekali seperti bunga plastik yg tidak berbau dgn sendiri or automatik. Oleh itu amalan yang soleh harus tercetus dari keimanan itu secara tabi'i jika tidak maka keimanan itu tidak wujud. 

Iman adalah gerakan, tindakan, amalan, pembinaan dan pembangunan yang menjurus kepada Allah. Iman bukannya penguncupan diri bukannya bersifat negatif, bukannya penyorokan diri dalam isi dada dan bukannya semata-mata niat baik yang tidak menjelma dalam gerakan dan tindakan. Inilah sifat utama Islam dan sifat inilah yang menjadikan Islam suatu kekuatan pembangunan yang amat besar dalam kehidupan.

Itulah nilai iman dalam kehidupan.

Yup...Itulah keimanan

Itulah keimanan, amalan yang soleh, saling berpesan menjunjung ajaran yang benar dan saling berpesan supaya bersikap sabar.

Kebenaran yg tertegak

Berpesan-pesan dgn kebenaran itu menjunjung ajaran Allah yg benar. Ia juga bukti kepada identiti sekelompok umat islam  yg mempunyai ikatan dan tujuan perjuangan yg sama. Semestinya satu keperluan yg sangat dalam perjuangan. Kebenaran Agama Islam ini tidak dapat ditegakkan melainkan dengan pengawasan dan kawalan kelompok Muslimin yang saling membantu, saling berpesan dan bersatu padu. Dan dalam perjalanan menegakkan kebenaran, sangat perlu akan kesabaran. Kesabaran yg sangat, tinggi...

Setakat ini dulu...

Banyak lagi perkara yg nak cakap kt sini sebenarnya...mungkin akan datang, insyaAllah...

Cumanya, mari kita sesama bermuhasabah...kita ini manusia yg bagaimana? orang yg kata beriman, tp bagaimana? 

Dan sentiasa berdoa agar Allah memberi kefahaman dalam islam, memberkati masa kita dan memberi kita hidayah dan iman yg subur dan bercambah...insyaAllah...mohon pd Allah, moga kita tidak tergolong dikalangan manusia yg rugi.

 p/s: muhasabah buat diri dan semua... :)


Rujukan: Al Quran & Tafsir Fil Zilal

No comments: