Tuesday, November 23, 2010

Bersungguhlah wahai diri...

sungguh2lah melakukan segala sesuatu...sungguh2lah mengejar redhaNya...


Minggu lepas, jumaat pagi...dikala family saya ke Kuala Lumpur, walimah sepupu saya...dikala kwn2 saya pulang ke kampung sambut raya haji, sunyi ja lab...saya ada interview...interview scholarship...mula2 saya fikir, kenapa interview nya hari jumaat?mesti student yang balik kampung yg jauh mesti susah nak datang interview...[doakan saya dapat scholarship ni]

Hari-hari sblm interview, saya study n buat preparation utk soalan2 yang bakal ditanya...ya Allah...saya memang risau utk diinterview...sampai malam tu, tidur asyik terjaga...Astaghfirullah...

Sebelum masuk bilik interview, kaki tangan saya sejuk membeku...ya Allah, Allah ja tahu berdebarnya saya masa tu...apa la soalan2 dr Prof & Dr nanti...tp buat2 slambe...

Saya duduk disamping rakan2 lain yg baru saya kenali...sempat bersembang dan mengingat nama mereka...x sembang panjang, takut mengganggu konsentrasi mereka dan yg lain...diam, berfikir tentang research saya, cuba menjawab soalan2 sendiri...pastu x larat dah nak menjawab soalan2 sendiri...tapi still berfikir...saya terfikir, semalam saya buat preparation utk interview...sangat sungguh2...saya risau sungguh2...tapi hidup saya menuju Allah dan akhirat sana...adakah sungguh2 persediaan bekalannya???adakah sungguh2 risaunya???malaikat interview kita???apa nak jawab??apa soalannya??? Ya Allah, ampuni hambamu yang lemah ini...kurniakan hidayah n tetapkan hati dan langkah ini di jalanMu...

Muhasabah diri...fastabiqul khairot...Allah SWT berfirman yang bermaksud,
"Dan bagi tiap-tiap umat ada kiblatnya (sendiri) yang ia menghadap kepadanya. Maka berlumba-lumbalah (dalam berbuat) kebaikan, di mana saja kamu berada pasti Allah akan mengumpulkan kamu sekalian (pada hari kiamat). Sesungguhnya Allah Maha Berkuasa atas tiap-tiap sesuatu." [Surah al-Baqarah 2: 148]
Sungguh2lah mengejar redha n cinta Allah...sungguh2lah menjaga hati...sungguh2lah menjaga iman...sungguh2lah menjaga amal...sungguh2lah jauhi maksiat...sungguh2lah utk berjaya dlm pelajaran dan kerjaya...(saya x kata perlu tinggalkan kejayaan di dunia)...selagi kejayaan dunia itu tidak melanggar syariat Allah dan Allah redha dgnnya...

Kenapa sungguh2??? sbb nak berjaya...kan?? kita sungguh2 utk berjaya dapatkan sesuatu yang kita nak...
Kejayaan hakiki yang kita mahukan adalah diselamatkan dari neraka, dan dimasukkan ke dalam syurga. Itu kejayaan sebenar dan kekal abadi...kejayaan mendapat redha dan rahmat Allah...

“Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. dan Sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, Maka sungguh ia Telah beruntung. kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan.” [Surah Ali Imran 3: 185].

Maka, kita beramal dengan bersungguh-sungguh. Belajar dan usaha sungguh2.

Sebab kita tahu, Allah yang menghitung. Bukan yang lain.
Yakinlah dengan sungguh2 dan dengan sangat.
p/s: fastabiqul khairot...berusaha...sungguh2 :)

2 comments:

Ukhti Nur said...

Salam'alayk..
Che ah... rindu kat enti! huu, blog enti jd teman dikala rindu.
rindu nak solat jemaah sama2 T___T.
ada 1 hari - ana teringat kat antunna sume - dan rindu surah ar-Rahman. ingat tak siapa paling suka baca surah ni?

moga urusan sponsorship enti dipermudahkan Allah ya! doa bersama.

syukran atas ingatan - berusaha bersungguh2! utk capai redha Allah.

I luv u fillah --;-<@

FAREHAH ZAINAL said...

wslm...
ana rindu nti jg...sgt...dan sgt...
ziarah jg blog nti, wlpn jrg update...hee...
slalu teringat kisah gembira dlu2...sgt rindu that moment, we sit together, solat together, cry together...really miss it...

ameen...mg Allah permudahkan urusan nti jg...

jom sesama cari redha Allah...if ana terlupa, ingatkan ana..

uhibbuki fillah...