Sunday, August 22, 2010

Jalan ini...


Jalan mana yang kita pilih???

Ini jalan penuh serius...

Tulisan ini peringatan buat diri serta saudaraku yang berada di jalan ini...jalan ini penuh serius...memerlukan orang yang serius bekerja...kadangkala kaki ini lemah longlai melangkah...namun merenung kembali kisah MEREKA...buat saya termenung seketika, berfikir...di mana dan sejauh mana usahaku??? Hanya sedikit langkah sudah letih tidak terdaya...Cuma sedikit dugaan sudah merungut...Ya Allah, ampunilah daku...

Buat diri dan saudaraku,
Cuba kita hadirkan pemandangan ketinggian gua tsur, yang mnjadi persembunyian Rasulullah s.a.w dan Abu Bakar Shiddiq r.a. Cuba teliti begaimana susah payah yang menghajatkan keseriusan begitu tiggi dari Rasulullah s.a.w dan para sahabatnya dalam memperjuangkan dakwah Islam ini dahulu.

Memperjuangkan dakwah islam, tentu sama dengan meniti jalan yang sudah Rasulullah s.a.w. Dan jalan ini sejak dahulunya, sifat nya sama iaitu memiliki sifat serius dan sangat jauh dari sikap santai. Dan kerana sifat itu, Rasulullah s.a.w dan para sahabat memahaminya dan menyebarkan islam. Dan kerana itu juga, tinta sejarah membuktikan banyak peristiwa besar yang luar biasa dari sisi kemanusiaan. Cita-cita dan keinginan mereka sangat tinggi.

Saudaraku,
Lihatlah seorang guru besar dakwah, Imam Hasan Al Banna rahimahullah, mempunyai catatan kehidupan yang begitu memukau. Penulisannya telah membentuk fondasi sebuah gerakan dakwah bernama Al ikhwan Al Muslimun hanya setelah ia tinggal 6 bulan di Ismailiyah, salah satu distrik kota Kairo, Mesir. Setelah 15 tahun, Al Banna telah melebarkan sayap dakwahnya dengan membentuk sayap Al Ikhwan di 20 negara. Di Kota Kairo sendiri, ia mendirikan fondasi pembentukan 2000 cabang Al Ikhwan. Dan kini, dakwah yang disebarkan melalui organisasi Al Ikhwan Al Muslimun, telah berdiri di lebih dari 90 negara dunia.

Lihatlah bagaimana Syaikh Ahmad Yasin rahimahullah. Seorang tua yang lumpuh hampir seluruh tubuhnya dalam waktu yang lama. Tapi ia berhasil memunculkan kebangkitan islam luar biasa yan menggetarkan penjajah zionis Israel di Palestin. Syaikh Ahmad Yasin, selalu berjuang tanpa henti membela Palestin sehingga Allah menghadiahkan mati syahid untuknya. Tentang Syaikh Ahmad Yasin, orang-orang menyebutnya dengan rangkaian kalimat: “ Syaikh yang lumpuh. Pembangkit kesedaran umat. Peraih mati syahid. Tapi kini banyak orang yang sihat namun semangatnya lumpuh?”

Saudaraku,
Banyak pengajaran yang boleh kita petik dari kehidupan para juru dakwah yang luar biasa ini. Berfikirlah saudaraku, tentang prestasi besar yang telah mereka capai dalam kehidupan mereka. Renungkan kehidupan orang-orang besar seperti mereka. Lalu, renungkanlah bagaimana Rasulullah s.a.w dan para sahabat memperjuangkan agama ini melalui masa yang peringkat kesulitan berlipat dari saat ini. Tapi dengan titis peluh dan darah pengorbanan yang mereka berikan itulah, islam sampai kepada kita.

Berfikirlah saudaraku,
Ada sesuatu yang sangat penting dalam kamus hidup mereka, yakni tidak ada istilah “tidak mungkin” untuk mencapai sesuatu. Dalam prinsip jiwa mereka, tak ada kata “mustahil”, utk menggapai keinginan. Kekuatan itu turut ada pada diri kita. Kita harus ada keberanian untuk melakukan perubahan. Segala perubahan harus dimulakan dengan langkah pertama yang sangat sederhana diucapkan, iaitu “ubahlah dan baiki dirimu”.



Lanjutkan perjalanan menuju Allah s.w.t ini. Jangan sibuk oleh kekurangan dan keterbatasan dengan mengabaikan limpahan kelebihan dan keluasan. Kita pasti masih mempunyai kekuatan dan kemampuan yang luar biasa.


jalan ini penuh serius...sangat jauh dari santai...

No comments: