Sunday, September 27, 2009

* 19 SEPTEMBER...*



Muhasabah diri di hari kelahiran...sudah 23 tahun bernafas dan menjalani kehidupan...Alhamdulillah terpilih jua utk menerima tarbiyyah...syukur kpd Ya Rabb krn menemukan jalan...namun sejarah apa yang telah dibina??sekeras mana usaha mu??

12.01 am, beberapa mesej masuk ke ruang inbox...terima kasih kpd sahabat2 dan rakan2 yang mengingati tarikh ni...ucapan2 mereka buat saya berfikir seketika...ucapan " semoga panjang umur dan...." panjang umur atau pendek umur??panjang umur mgkn 1 doa untuk perbanyakkan amal..pendek umur??sbb kita x tau bila ajal datang menjemput...sudah tersediakah bekalan utk bertemu Ilahi??

bait puisi ni sebagai muhasabah diri saya dan anda menjelang 'penyingkatan' umur kita...

Wahai Diri,
Sedarkah Dirimu Bahawa Engkau Tidak Mengetahui Berapakah Baki Umurmu Yang Masih Tersisa?
Atau Sudah Lupakah Dirimu Bahawa Engkau Mampu Dipanggil Mengadap Ilahi Pada Bila-bila Masa, Saat dan Ketika?
Maka,
Andai Ada Sebiji Benih Di Genggamanmu Saat Ini Yang Ingin Kau Semai Agar Tumbuh Sebagai Pohon Yang Berbuah Merendang Maka Laksanakanlah Ianya Segera,

Andai Ada Nasihat&Pesan Buat Mereka Yang Berada Di Bawah Tanggungjawab & Bebananmu,
Maka Sampaikanlah Sebelum Tiada Lagi Ruang Waktu Untuk Dirimu Melakukannya,

Wahai Diri,
Panjang Atau Pendek Usiamu Bukanlah Ukuran Dirimu Berada Dalam Keberuntungan,
Sebaliknya Ketaatan & Pahala Menjadi Timbangan Di Sisi Tuhan, Maka Wajarlah Dirimu Sentiasa Bersiap Sedia Untuk Sebuah Hari Perhitungan Untuk Dipersembahkan Segala Amalan,
Cacat cela, Dosa dan Noda Mungkin Menggelincirkan Kakimu Terhumban Ke Dalam Neraka Tuhan,

Azab Yang Amat Pasti Tidak Mampu Kau Pikul Walaupun Dalam Keterpaksaan,
Andai Ada Aliran Air Mata Keinsafan Yang Mampu Memadamkan Api Neraka,
Maka Biarkanlah Ia Tumpah Bersama Penyesalan Sementara Dirimu Masih Di Dunia,
Jangan Kau Kekang Ia Kerana Egomu Di Hadapan Tuhan Yang Maha Perkasa,
Kerana Di Akhirat Nanti Yang demikian Itu Sudah Tidak Lagi Berguna,
Meskipun Kau IringiAnya Nanti Bersama Tangisan, Teriakan dan Ratapan Air Mata,

Tuhanku,
Aku memohon istighfar Dengan Doa NabiMu;

Ya Allah Ya Tuhanku, Engkau adalah Tuhanku, tidak ada Tuhan selain Engkau; Engkau yang menciptakan dan aku adalah hambaMu, dan aku berada dalam perjanjian denganMu, ikrarku kepadaMu (yang akan kulaksanakan dengan) segala kemampuanku; aku berlindung padaMu dari kejahatan apa-apa yang telah aku lakukan; aku mengakui (dengan sebenar-benarnya) nikmatMu kepadaku; dan aku mengakui dosaku, maka ampunilah aku, kerana tidak ada yang boleh mengampuni dosa-dosa, kecuali Engkau

Dari Abu Abbas, Abdullah bin Abbas r.a :
" Bahawa pada suatu hari saya sedang berada di belakang Rasulullah SAW ( di atas binatang tunggangannya), lalu sabda baginda : ' Wahai anak kecil, sesungguhnya aku telah mengajar kamu beberapa perkataan. Peliharalah (perintah ) Allah, nescaya Dia akan memelihara kamu, peliharalah (kehormatan ) Allah, nescaya engkau akan merasakan Dia berada bersama-samamu. Jika engkau memohon, pohonlah kepada Allah semata-mata. Jika engkau meminta pertolongan mintalah kepada Allah semata-mata. Ketahuilah bahawa jika semua umat manusia berkumpul untuk memberikan kepadamu sesuatu menafaat, nescaya mereka tidak akan mampu memberi menafaat itu, melainkan dengan sesuatu yang telah ditaqdirkan oleh Allah. Begitu juga sekiranya mereka berkumpul untuk menentukan suatu mudharat untuk kamu, nescaya mereka tidak akan mampu menentukannya, melainkan dengan suatu yang telah ditentukan Allah ke atas kamu. Telah diangkat kalam ( tulisan ) dan telah kering ( tinta ) buku catitan"





No comments: